Blog Ben – “Onder de motorkap”

Welkom bij mijn eerste blog over de aanpak van en tips bij het invoeren van (vooral) toepassingen voor huisstijlautomatisering. Orange Pepper heeft hiervoor een breed aanbod variërend van simpele templates (sjablonen) voor MS Word tot een complete applicatie Orange pepper style om documenten te genereren.

Ik (Ben Gijsen) houd me daarbij onder andere bezig met de zaken “onder de motorkap”:  het zorgen voor de “intelligentie” van Orange pepper style. Dat betekent dus programmeren, waarmee ik me al sinds 1977 op de meest uiteenlopende gebieden bezig houd.

En in die tijd heb ik dus heel veel kleine tot zeer grote projecten zien lukken en mislukken. Eind vorige eeuw kwam er een rapport uit van Gartner waarin een verdeling werd gegeven over het succes. “Succes” betekent dat een ontwikkeld (software)systeem ook werkelijk in gebruik werd genomen. Voorzover ik me de getallen herinner was minder dan 30% succesvol, bijna 50% was succesvol na veel extra werk (en dus kosten) en de rest verdween direct in de prullenbak.

Er is natuurlijk veel onderzoek naar verricht. Daaruit blijkt dat ook nu nog de doorslaggevende factoren voor slagen of falen vrijwel nooit technische zaken zijn. En dat klopt ook met mijn eigen ervaring: de aanpak en organisatorische aspecten zijn de factoren die bepalend zijn voor succes.

Dat zijn zaken die je als klant/opdrachtgever kunt begrijpen en beïnvloeden. Enige kennis van het ontwikkelproces is natuurlijk onontbeerlijk, maar je bent als niet-techneut dus zeker niet zomaar overgeleverd aan de IT-techneuten.

In de komende blogs wil ik ingaan op de zaken die een rol spelen bij dit soort projecten en tips geven waar je als niet-techneut van kunt profiteren om dit soort projecten (klein of groot) binnen je eigen organisatie te laten slagen. Want dat is natuurlijk waar het om gaat: de introductie van templates of willekeurig welk ander systeem is geen doel op zich, maar dient ter verbetering en/of optimalisatie van je bedrijfsprocessen.

Dat betekent wel dat je daar als klant/opdrachtgever actief bij betrokken moet (willen) zijn. Niet alleen omdat het in je eigen belang is, maar ook om aan de betrokken IT-ers duidelijk te maken wat het belang is, wat er van ze verwacht wordt en ze te ondersteunen bij de implementatie. Om maar eens een bekende uitspraak te parafraseren  “ IT is te belangrijk om het alleen aan IT-ers over te laten”.