Veel grafische vormgevers hebben ideeën over Word, zoals “Daar kan toch niks mee”, “Onze klanten vragen er nooit om” en “Mensen houden zich toch niet aan de regels”. Maar ergens kriebelde het, want het onderwerp “Ontwerpen voor Word” bracht veel belangstellenden naar Eindhoven.
In ons seminar hebben we de andere kant van het toepassen van een huisstijl in Word besproken en laten zien. Zowel de organisatorische kant: hoe krijg je alle informatie boven tafel zodanig dat de huisstijl praktisch vormgegeven en succesvol geïmplementeerd kan worden (“Customer Journey” door Annette van den Bosch van Branding Executives) als de praktische kant: ‘iedereen’ werkt met Word en met praktische templates en tools kan een huisstijl door iedereen gemakkelijk en goed kan worden toegepast (door José Spanjaard van Orange Pepper).
Mijn idee: als we onze expertises bij elkaar brengen kunnen we meerwaarde leveren aan onze klanten: een mooie, goed georganiseerde, met tools ondersteunde huisstijl. Dát zorgt voor een stabiele herkenbaarheid.
Aan het einde van het seminar werd een vraag gesteld over de toekomst van het toepassen van huisstijlen in Word. Mijn visie: daar gaat de komende jaren veel in veranderen. Word is – als lokale applicatie – decennia lang al een stabiele factor, maar het online werken met mobiele devices en werkplekken verandert de behoefte aan tools. Die manier van werken heeft ook invloed op de gebouwen waarin we werken: hebben de ‘kantoren’ van de toekomst nog wel een eigen naam in neon op de gevel en vlaggen voor de deur? En wat nog meer? Ben je ook zo benieuwd naar de toekomst?