Dit jaar ben ik er écht mee gestart: mijn kennis delen. Niet in de vorm van een betaald advies of cursus, nee, gewoon gratis. Aan groepen mensen die er (kennelijk) belang bij hebben die kennis te vernemen. Was ik vroeger bang dat het delen van mijn expertise zou leiden tot een devaluatie ervan, weet ik nu dat juist het tegenovergestelde het geval is.
In mijn loopbaan heb ik een schat aan ervaring opgedaan. Hierover vertellen is heel leuk, zeker aan een publiek dat er waarde aan hecht. En dat ze ermee op de loop zouden gaan is natuurlijk onzin. Hoe kan een verhaaltje al die ervaring ooit overdragen? Maar men heeft er wel wat aan, want het kan een nieuwe kijk geven op de dingen waar men dagelijks mee beschäftigt is. En blijkens de reacties is dat al waardevol!
Sinds mijn eerste seminar praat ik veel en graag met anderen over mijn ervaring hiermee. Ik probeer ook anderen te enthousiasmeren. Ik ben daarbij op zoek naar samenwerking: welke expertise hebben wij samen die voor een bepaalde doelgroep interessant is? Zo breid ik aan twee kanten mijn netwerk uit: met partners om samen te werken en met geïnteresseerden in mijn ‘product’.
De twee volgende seminars zijn al gepland, allebei in april: één voor Orange Pepper en één voor Hollands Lof, een creatief on- en offline communicatiebureau waar we veel mee samenwerken. Met een marketingbureau zijn we op dit moment onze overlappende gebieden aan het onderzoeken.
Gelukkig heb ik binnen Orange Pepper een paar geweldige vrouwen (Millanie en Bianca) die onze seminars voorbereiden en organiseren, want daar gaat veel aandacht in zitten. Voor ons vorige seminar kregen ze van alle kanten veel verdiende complimenten.
En ik maar denken dat huisstijlautomatisering een nogal saai onderwerp is! Het is dus maar hoe je het bespreekbaar maakt. Binnenkort wellicht ook via webinars? Hou mijn blog in de gaten!